torsdag 19 mars 2009

Vi-vill-mötastrenden

I det senaste nyhetsbrevet från Företag & Framtid lyfter man fram fem trender som man anser att vi bör uppmärksamma. En av dessa trender har man döpt till "Vi-vill-mötas trenden". Som exempel nämns t.ex. hur biljetterna till Madonna och U2:s framträdanden i Göteborg såldes slut på rekordtid. Likadant skedde med Michael Jacksons 50 avskedskonserter på 02 Arena (för en totalsumma på 750 miljoner SEK). Företag & Framtid menar att detta bara är några exempel på att suget efter det fysiska mötet bara verkar att bli större och större. Som ett resultat av detta, menar man, är det viktigt att hitta nya sätt att skapa tillfälliga eller permanenta fysiska mötesplatser och nämner exempel som bokhandel/café och hotellens lobbys där vardagsrummet flyttar ut i det offentliga rummet.
Jag håller med Företag & Framtid i sina slutsatser om att det personliga mötet bara växer sig allt viktigare. Bland mässorna märks det bland annat genom att "nerd-mässorna" eller mässor med starka community-inslag blir allt mer framgångsrika. Människor vill träffas, umgås och dela upplevelser med likasinnade som har samma intressen som de själva.

/Mikael

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar