torsdag 19 mars 2009

Går det att mäta effekterna av ett mässdeltagande?

Genom åren har jag hört hur många ursäkter som helst för att inte mäta effekterna av ett mässdeltagande. "- Vi har för långa säljprocesser.", "-Slutaffären hamnar hos våra återförsäljare." eller "-Vi är bara med för att träffa våra nuvarande kunder." För mig är detta bara ursäkter för att inte ta itu med problematiken. Självklart skall vi mäta effekterna av våra mässinsatser på samma sätt som vi mäter effekterna av investeringarna i en ny maskinpark. Men försök inte att skapa den perfekta mätmodellen direkt (risken är stor att det blir ett evighetsprojekt). Se istället till att komma igång och utveckla sedan mätmodellen efterhand. Mässguru har tagit fram en egen mätmodell som hjälper dig att komma igång. Modellen bygger på den enkla principen att det är du själv som bestämmer värdet av olika effekter. Ex. har du som mål att träffa 10 namngivna inköpschefer - vad är det värt för dig? Du kan välja mellan att gå på känsla när du sätter värdet eller också använda ett mer vetenskapligt tillvägagångssätt. Träffar jag 10 inköpschefer kommer det att innebära att 2 av dem blir kunder och värdet av en ny kund är XXX kr. Nästa steg i modellen är att ta reda på varför det gick så bra. Michael Jordan (världens genom tidernas bäste basketspelare) sa en gång att det spelar ingen roll om det går bra om du inte vet varför. På samma sätt är det med ett mässdeltagande. Gå därför in på Mässgurus hemsida och ladda hem modellen och börja att mäta effekterna av dina insatser. Lycka till

/Mikael

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar