torsdag 5 mars 2009

Nu är det snart dags för Expedition Robinson igen

I slutet av mars är det dags för Expedition Robinson att göra en för många efterlängtad comeback igen. Men vet du hur det hela började? Så här var det. 1996 besökte Anna Bråkenhielm från Strix, TV-mässan i Cannes. Ett av hennes uppdrag var att ta fram ett nytt program för Sveriges Television. På mässan deltog bland annat det brittiska företaget Planet 24 (Bytte senare namn till Castaway) och presenterade en programidé som man döpt till Survivor. Ide´n bakom programmet var att placera ett antal människor på en öde ö och sedan skulle man tävla mot varandra tills det bara fanns en vinnare kvar på ön. Bråkenhielm fattade tycke för formatet och köpte in det och skapade Expedition Robinson. Programmet blev efter en omdebatterad start en enastående succé och bidrog starkt till att förvandla Strix till ett av landets mest framgångsrika medieföretag. Värt att notera var att det var inte ett självklart beslut att köpa in formatet. Sverige blev det land som först gjorde en produktion av den idé som presenterades av Planet 24. Sammantaget är exemplet Expedition Robinson ett utmärkt exempel på hur vakna och uppmärksamma besökare kan hitta framtiden på en mässa.

/Mikael

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar