onsdag 11 mars 2009

Hmm en anings ekfat och skumbananer..


Ibland kan tekniska och avancerade produkter/tjänster vara svåra att visa på ett roligt och förståeligt sätt. Ett amerikanskt företag som sålde digitala konferensverktyg hade just detta problem. Att visa hur programvaran fungerar och visa tv-skärmarna gör inte så stort intryck och gör inte att man sticker ut. Istället för att gå in på de tekniska detaljerna bestämde man sig för att visa vad produkten klarade av. 

Företaget bjöd in besökarna till en vinprovning i deras monter på mässan och hade sedan somelierer på en vingård i Napa Valley. Man kopplade sedan ihop besökarna som satt på mässan med someliererna på vingården med det digitala konferensverktyget. Besökarna var nu i kontakt med someliererna på vingården, som berättade om vinerna och besökarna fick diskutera smakerna. 

På så sätt fick företaget besökarna att testa deras system och montern fylldes med människor. De som inte testade viner såg ändå på håll hur systemet fungerade. Dessutom använde man sig av många sinnen där besökarna fick känna smaken och doften av vinet och samtidigt se miljön varifrån det kom. På så sätt stack inte bara produkten ut ur mängden, de gör det dessutom lättare för besökarna att komma ihåg de efter mässan. Ett smart sätt att visa upp en relativt "trist" och teknisk produkt på ett spännande sätt som dessutom verkligen visade vad den klarar av.

//Ellen 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar