torsdag 19 mars 2009

Liknande produkt, olika sätt

Igår besökte jag European Urology Congress, en kongress som jag kanske inte har så stort intresse av egentligen, men då kongressen var snygg, stilren med fullt av aktiviteter gick jag gladeligen runt blanda alla internationella delegater och utställare och tittade på bra monteragerande och väl genomtänkta montrar.

Bland annat jämförde jag potensmedlet Viagras monter med potensmedlet Levitras monter för att se hur varumärken kan speglas på olika sätt.
Båda montrarna var snygga och välbesökta. I Viagras monter valde man att helt ta bort anspelningar på sex, i montern hade man en kaffebar och en pillerautomat, pillren var dock inte äkta :) det var små m&m i olika färger och delades ut i små pappersmuggar vilket blev ett ganska humoristiskt inslag i deras monter. Många välklädda delegater som stod i kö för en liten pappersmugg med piller i.

Mitt emot Viagras monter stod Levitras monter, med en dubbelsäng hängande i taket, stora sensuella bilder och en bar i mitten där lättklädda tjejer serverade drinkar. Det fanns gott om sittplatser där man kunde ta en vilopaus och samtidigt snacka med monterpersonalen och kollegor, båda montrarna var mycket välbesökta, genomtänkta och med tydligt budskap.





/Ulrika

2 kommentarer:

  1. Det vore jättebra att få fler tips på hur man kan visa produkter som är lite svåra att marknadsföra på ett snyggt och roligt sätt.. våra produkter är så tekniska men ska ändå nå den breda massan.

    SvaraRadera
  2. Ett tips är att tänka på vad produkten/servicen ger för slutresultat istället för att fokusera på hur den kommer dit. Man kan vidare använda slutresultatet i ett roligt sammanhang. Ett företag som levererade internetbaserade konferensverktyg anordnade en videokonferens mellan besökare på mässan och somelierer på en vingård. Detaljerna om hur det fungerade var inte lika viktigt som att visa att det fungerar och på ett minnesvärt sätt.

    /Ulrika

    SvaraRadera