måndag 30 mars 2009

Så mycket mer än visitkort



Vad som gör en mässa värd sina pengar är en kombination av att våga och att orka hela vägen. Först att våga vara de som sticker ut på mässan och sen att orka ta hand om kontakterna från början till slut. Först bjuda in, sedan ta hand om dem på mässan och sedan följa upp efter mässan. Undersökningar säger att 8 av 10 kontakter på en mässa kan lika gärna kastas i papperskorgen direkt för de tas inte om hand om efter mässan. Se till att detta inte är ni genom att ha en tanke redan innan mässan för hur ni ska ta hand om alla de fantastiska kontakterna ni fått på mässan.

Om du själv kommer ta hand om kontakterna från mässan så planera realistiskt hur lång tid arbetet kommer ta och lägg till det i mässarbetet. Dvs. om det kommer ta dig en vecka att följa upp mässan och mässan var i tre dagar så planera in att mässan kommer ta dig åtta dagar. Om det är en säljavdelning som tar vid efter mässan så släpp inte arbetet där, gör det enkelt för dem att göra ett bra jobb. Ge dem kontaktuppgifterna så snart som möjligt och gärna med så många uppgifter som möjligt. Använd gärna ett system där du kategoriserar vilka som är viktigast och borde därför tas om hand om direkt med ett längre personligt samtal.

Glöm inte att på en mässa träffar du personen öga mot öga, vilket gör att du får så mycket mer kontakt än bara ett visitkort. Skriv ner fakta om personen så att du kan anpassa ditt uppföljningsarbete extra bra!

/Ellen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar