Vad är det då som gör att vi tycker bättre om vissa människor (säljare etc) än om andra? På 1960-talet genomförde psykologen Albert Mehrabian en studie och kom fram till att vi människor bedömer andra människor på grundval av:
1. Vad de säger.
2. Hur de säger det.
3. Det icke verbala (kläder, utseende, blick etc)
Mehrabian kom också fram till 93% (i verkligheten kanske det inte är så exakt:)) av en persons intryck av en annan inte är direkt grundat på vad den andre personen säger utan allt det andra.
Vilket lärdom kan vi dra av detta. Jo, en lärdom är att Internet hjälper oss att få nya kontakter men det personliga mötet (bland annat på mässor) hjälper oss att välja vem vi vill göra affärer med. Vem vi har förtroende för. Internet och mässor står alltså inte i ett motsatsförhållande till varandra utan förenar tillsammans det bästa av två världar.
/Mikael
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar