fredag 11 september 2009

Vem vill vi göra affärer med?

I svåra tider kan det ibland vara lätt att välja de billigaste kommunikationslösningarna. Att fokusera på kontaktkostnad istället för kontaktkvalitet. För de företag som enbart fokuserar på kontaktkostnad så tror jag att 2010 kommer att innebära en hel del otrevliga överraskningar. Theodore Roosevelt har en gång sagt att "-The most important single ingredient in the formula of success is knowing how to get along with people." Och Roosevelt hade rätt, vilket bara blir tydligare och tydligare. De människor (och företag) som vi tycker om att göra affärer med är de som vi litar på, respekterar, känner oss komfortabla med och framförallt tycker om. Och när vi måste välja så väljer vi nästan alltid att göra affärer med de som vi tycker om att göra affärer med.

Vad är det då som gör att vi tycker bättre om vissa människor (säljare etc) än om andra? På 1960-talet genomförde psykologen Albert Mehrabian en studie och kom fram till att vi människor bedömer andra människor på grundval av:
1. Vad de säger.
2. Hur de säger det.
3. Det icke verbala (kläder, utseende, blick etc)

Mehrabian kom också fram till 93% (i verkligheten kanske det inte är så exakt:)) av en persons intryck av en annan inte är direkt grundat på vad den andre personen säger utan allt det andra.

Vilket lärdom kan vi dra av detta. Jo, en lärdom är att Internet hjälper oss att få nya kontakter men det personliga mötet (bland annat på mässor) hjälper oss att välja vem vi vill göra affärer med. Vem vi har förtroende för. Internet och mässor står alltså inte i ett motsatsförhållande till varandra utan förenar tillsammans det bästa av två världar.

/Mikael

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar