I den utmärkta boken "Den tändande gnistan" beskriver författaren Malcolm Gladwell vad det är som gör att en idé, en produkt eller ett socialt fenomen slår igenom.
Det kan handla om att en enda sjuk person kan skapa en influensaepidemi eller att en nöjd restaurangbesökare kan göra så att restaurangen sedan alltid blir fullbokad.
Ur utställarens perspektiv är det givetvis intressant att fundera kring hur en "epidemi" kan startas som innebär allt fler besökare kommer till mässan och montern.
Gladwell berättar om sjuksköterskan Georgia Sadler som drev en kampanj för att, bland de svarta i San Diego, öka kunskapen om bröstcancer och diabetes.
Kampanjen bedrevs i form av seminarier i församlingar runt om i staden.
Georgia hoppades få igång en gräsrotsrörelse för förebyggande åtgärder. Men till Georgias besvikelse gick det inget vidare. Efter varje gudstjänst var det bara ett fåtal som stannade kvar och lyssnade och majoriteten av dessa var sådana som var välinformerade redan innan.
Georgia tänkte igenom problemet och kom fram till att anledningen till att så få stannade kvar var att man troligtvis var trötta efter en hård arbetsdag och ville komma hem så fort som möjligt. För att få människornas uppmärksamhet beslöt Georgia att radikalt förändra sin strategi. Hon flyttade kampanjen från kyrkor till ja vad tror du? Jag skall ge dig några ledtrådar. Georgia insåg att hon behövde en miljö där:
- kvinnor är avslappnade.
- kvinnor är mottagliga för nya idéer.
- kvinnor har tid och möjlighet att höra något nytt
Dessutom ville Georgia ha tag i nya budbärare som på ett bra sätt kunde presentera budskapen. För att ytterligare försvåra det hela fanns det ingen stor marknadsföringsbudget.
Om du hade varit i Georgias situation vad hade du valt för informationsmiljö?
Georgia valde att flytta kampanjen från kyrkorna till damfriseringar och beslutet var genialiskt. Publiken har ingen valmöjlighet utan man är fast under en lång tid, men miljön är avslappnad. Många har en speciell relation till sin hårfrisörska och är en långvarigt trogen kund. Inte sällan uppstår nästan en vänskap. Förtroendet är stort och frisörskorna har en naturlig förmåga att samtala. Kort sagt hårfrisörskorna är en perfekt budbärare.
För att förvandla frisörskorna till budbärare samlade Georgia en grupp hårfrisörskor till ett antal utbildningsträffar där de utbildades både i ämnet och i presentationsteknik. Georgia försedde sedan frisörskorna kontinuerligt med ny information och skvaller som de kunde använda i sina samtal. En del av informationen skrev hon ner på laminerade informationstavlorna som kunde tåla den tuffa miljön i en frisersalong.
Malcolm Gladwells berättelse om Georgia Sadler är intressant ur många perspektiv för den som skall marknadsföra ett mässdeltagande. Dels visar den på styrkan hos det personliga mötet men exemplet visar också hur man med små resurser kan marknadsföra sig genom att medvetet och systematiskt använda sig av rätt budbärare för att starta en epidemi där allt fler vill komma till mässan och montern.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar