Vårt första exempel är speltillverkaren EA:s PR för helvetesspelet Dante´s Inferno. Kampanjen har baserats på de nio helvetescirklarna. Några exempel på vad man gjorde i samband med spelmässan E3.
Lusta, symboliserades av en tävling som man kallade "Sin to win". Tävlingen gick ut på att begå "acts of lust" med mässans "båsbrudar" (obs deras beteckning), fota akten och sedan lägga ut den på Internet. Priset var "a night with the hottest girl at Comic con, dinner, booty and more". Protesterna blev dock så starka att EA var tvungna att gå ut med en ursäkt efteråt och förtydliga bland annat att man med "Night of Lust" syftade på en helkväll på stan och inget annat.
Under mässan hade EA också anlitat ett antal personer som protesterade utanför mässan bärandes plakat som "Hell is not a game" och "Trade in your playstation for a Praystation". Ett antal tidningar lurades av tricket och rapporterade om protestaktionen, men bluffen avslöjades snart och EA har sedan fått stark kritik från äkta troende.
/Mikael
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar