De Twitteranvändare som bedömdes som seriösa och intressanta fick sedan en spärrad kopia av studien som tack för deras engagemang. Något som tidigare endast journalister fått. Följare som själva hade glutenintolerans fick blogga om studien så snart den var publicerad. Studien publicerades sedan med stöd av en beskrivande video och ljudfiler på deras egen blogg, Facebook och Youtube.
Kampanjen är ett utmärkt exempel på hur nya medier kan användas för att sprida sitt budskap vidare genom opinionsbildare och hur vi går från ett informationssamhälle till ett interaktionssamhälle.
Ur ett utställarperspektiv kan exemplet fungera som bränsle till vår kreativa process när vi funderar på hur vi skall bjuda in besökare till vår monter och hur en lanseringskampanj kan kopplas till ett mässdeltagande. Kan vi få igång budskapet om allt det spännande som kommer att ske i vår monter, nyheter som presenteras, experter som kommer att närvara och inte minst andra spännande besökare som de kan träffa. För det är när de digitala och de fysiska mötesplatserna samverkar som effekterna blir riktigt spännande. Online/Onlive.
/Mikael 2.0
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar