Förr i tiden valde de flesta företag att vänta med sina nyheter så att man kunde lansera dem i samband med sin bransch stora mässa. Idag ser det annorlunda ut. I en värld där varje företag kontinuerligt tar fram nya produkter eller modeller i en allt snabbare takt vill man få ut dem på marknaden direkt.
Ett undantag är bilbranschen där de flesta större nya modeller presenteras i samband med en mässa. Och bilbranschen är duktig på att skapa förväntningar och koncentrera medias och konsumenters förväntningar till mässa. Inte sällan gör man show av lanseringen och döljer den nya modellen under ett skynke.
På årets bilmässa i Frankfurt (som börjar den 17:e september) åker till exempel skynket av på Rolls-Royce Ghost, en ny lyxbil från Rolls Royce men med en modernare framtoning. I den andra änden av lyxskalan presenteras prototypen av en ny Tarabant, nu som elbil. Bakgrunden är att på IAA i Frankfurt för två år sedan riktades den största uppmärksamheten mot modellbilsbyggaren Klaus Schindler som presenterade ett förslag på hur den gamla folkbilen från Östtyskland skulle kunna se ut i modern design.
Roland Gerschewski, som är chef för den tyska underleverantören Indikar, tände på idén och resultatet blev en elbil. Det var förövrigt Indikar som byggde den ursprungliga Trabanten. Ytterligare ett exempel på hur mässor väcker idéer som förvandlas till nya produkter.
Men alla nyheter i mässbranschen sparas inte till mässan. Till exempel hoppas Koenigsegg kunna presentera sin finansiering av Saab-köpet innan bilmässan eftersom man hellre vill prata bilar än företagsköp på mässan.
För mässbesökarna spelar dock möjligheten att kunna se nyheter fortfarande en stor roll och fundera på vad dina kunder betraktar som nyheter. Även om man hört talas om dina produkter tidigare kanske man aldrig sett dem i verkligheten eller fått testa dem, eller känner till alla användningsområden eller.... Vilka lärdomar kan du dra från bilutställarna? Vad kan du lägga ett skynke över?
/Mikael
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar