onsdag 16 september 2009

Geely och mässor

Jag måste erkänna. Jag tänker och diskuterar ofta i mässtermer (vilket ibland kan reta min familj). Så när jag i bilradion hörde att Geely dragit tillbaka sitt bud på Volvo blev min första tanke. Undrar vilken mässhistorik Geely har? Så här ligger det till. Geely producerade sin första bil 1998 och ställde som första kinesiska bilmärke ut på bilmässan i Frankfurt. Deras marknadschef An Conghui förutspådde då ett snabbt genombrott och sa att inom tre till fem år skulle den femte versionen av deras bilmodell som gick under namnet "Frihetskryssaren" ha slagit igenom i Europa och USA. Detta infriades dock inte, bland annat därför att när en rysk biltidning krocktestade modellen så gavs föraren i testet bara 10 procents chans att överleva.

Nåväl Geely har dock ändå nått en imponerande tillväxt. Under första halvåret i år ökade Geely sin försäljning med mer än 50% och sålde nästa 140.000 fordon.

Och Geely har fortsatt att satsa på mässor och göra udda framträdanden. Vid bilmässan i Shanghai i våras hade Geely den största montern med ett spektakulärt innehåll. I montern visades en konceptbil, en kopia av Rolls-Royce Phantom men med ett baksäte som endast bestod av ett enda tronliknande säte. Vad kan du skapa för intresseväckare i din monter? Kanske kan du som Geely visa upp en konceptvariant av en befintlig produkt.

Sådärja. Nu har jag stillat lite av min nyfikenhet på Geely och mässor.

/Mikael

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar