fredag 18 september 2009

Att utveckla en affärsidé

Det hela började med att Ingrid Persson beslutade sig för att öppna en gårdsbutik. Butiken var först belägen i en gammal verkstad och Ingrid var osäker på om någon verkligen skulle hitta dit. Men ryktet om butiken spred sig snabbt och de som var kunder tog med sig nya kunder (d.v.s. de första kunderna fungerade som opinionsbildare och varumärkesambassadörer). Efterfrågan ökade allt mer och nya önskemål om produkter kom. Besökarna ville ha mer än gårdens ekologiska kött från grisar och nötkreatur av rasen limousin. T.ex. efterfrågade man lammkött. Sagt och gjort vid ett besök på Milamässan spontanköpte Ingrid sju dräktiga tackor.

När Ingrid kom hem fick hon höra att det var ett dumt beslut men Ingrid bet ihop och började bygga stängsel så att tackorna inte skulle rymma. Beslutet visade sig vara ett lyckokast och affärerna började att gå så bra att maken, Per-Åke, kunde sluta med sin elfirma och istället börja att arbeta hemma. Gårdsbutiken hade nu blivit så stor att Ingrid flyttade den från verkstaden till grannstugan.

Vad hände då med Mila-fåren? Jo det visade sig att affären var så lyckad att Ingrid blev tvungen att köpa fler. Nästa steg är nu att renovera en av stugorna på gården och starta upp ett Bo på lantgård:s koncept.

Den här historien läste jag om i NorraSkåne.se. Vad går det då att dra för lärdomar. Jo:
1. Ett mässbesök kan leda till att hela ens liv förändras.
2. Mässor kan leda till spontanköp
3. Mässor skapar effekter som påverkar både besökare, utställare och samhället
4. Vill jag påverka människors beteende kan en väg vara att ställa ut på en mässa

/Mikael

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar