torsdag 24 september 2009

Att kombinera det bästa av två världar

I morgon fredag så lanserar Akademibokhandeln ett nytt butikskoncept som är anpassat för den moderna bokköparen. Först ut är Akademibokhandelns butik vid Sergels torg. Det nya butikskonceptet bygger bland annat på e-handelsterminaler i butiken. Akademibokhandelns marknadsdirektör Katarina Wendt Englund förklarar satsningen "-Vi har genom införlivandet av internetbokhandeln Bokus i Akademibokhandeln, en fantastisk möjlighet att skapa nya lösningar för kunderna. Det handlar inte längre om att traditionell bokhandel och e-handel ställs mot varandra. Nu kombinerar vi det bästa av båda delarna för att maximera inspiration, bredd och läslust."

Ur ett mäss- och utställarperspektiv pekar detta på en intressant trend att de digitala- och de fysiska mötesplatserna allt mer kombineras. Båda sidorna behövs. Online och Onlive. De fysiska mötesplatserna kan till exempel betyda Facebook live. Hur kan vi som ställer ut på mässor dra nytta av det?

/Mikael

1 kommentar:

  1. Jag pratade med en utställare som gjorde just det. Hans två säljkanaler var just mässor och hans internetbutik. För honom kompletterade de varandra perfekt, tillgängligheten på internet och personligt bemötande på mässor. Så att låta medier komplettera varandra i täckning är perfekt!

    SvaraRadera