tisdag 26 maj 2009

Ta kontroll över vilka som kommer till din monter

En utställare på en stor mässa i USA hade kämpat i många år med sviktande siffror och började få ledningens frågor om varför man ställde ut överhuvudtaget. Så väl på mässan började den mässansvarige ställa lite frågor till besökarna; kände man till varumärket, vad gjorde man på mässan etc. Han insåg snart att få visste om varumärket eller vad de gjorde. 

Han bestämde sig för att satsa en gång till och nu göra det ordentligt! Målsättningen var att göra varumärket känt och första steget var att bjuda in via e-mail från mässsans förregistrerade deltagare, sedan köpte han ytterligare adresser till personer som matchade kundprofilen. I inbjudan ombads man ta med den till montern och få en present. Dessutom satte man upp en kiosk på flygplatsen där man delade ut kartor med montern utmarkerad till de som skulle till mässan. Väl på mässan strömmade besökarna till montern och där fick man ett klistermärke på tröjan/jackan. En besökare någonstans på mässgovlet med klistermärket valdes sen ut en gång i timman och fick ett pris. 

Alla dessa aktiviteter ledde till högre medvetandegrad av företaget och inför nästa deltagande satsar man på att visa varför deras produkter är bättre än konkurrenternas. 

Att sätta mål gör att man kan jobba mer fokuserat och på så sätt uppnå dem. Att sätta för många mål gör det svårt att nå alla, så istället kan man ha en långsiktig plan för vilka mål man ska ha på den/de största mässorna man deltar på. Som detta företaget som först planterar sitt namn för att nästa gång utbilda om produkten. Att inbjudningar fungerar är ingen hemlighet men innan ni skickar iväg era inbjudningar, tänk igenom vad som skulle kunna få besökaren att verkligen vilja komma till er monter och inte bara gå in gratis på mässan. Kan ni locka med en demonstration eller kanske något att äta... 

/Ellen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar