fredag 8 maj 2009

Skräddarsy mässbesöket

Konsumenter blir mer och mer vana vid att kunna få produkter skräddarsydda efter sina behov. ICA:s kunder får rabatter på saker de brukar köpa (jag köper inte så mycket choklad som mina rabatter visar ;)) och istället för att lyssna på radio erbjuder Spotify lyssnare att själva välja musikblandningen. Senast läste jag att ett förlag med tidningar erbjuder deras kunder att själva välja artiklar från alla deras tidningar och på så sätt skapa sin egen tidning. Man kunde välja artiklar från TIME, Sports Illustrated, Golf, Food & Wine m.fl. 

Detta gör att vi har mindre tålamod till produkter/budskap som inte jag har valt. Vi vill att det ska passa just mig direkt. Hur kan detta översättas till mässdeltaganden, joo kan ni som utställare kanske hjälpa era besökare att få just det som de är intresserade av så ökar det incitamentet att besöka er på mässan. Genom att bjuda in kan ni kolla av vad besökaren är intresserad av genom att följa upp inbjudan med ett telefonsamtal, eller om inbjudan är digital kan mottagaren klicka i vad man vill veta mer om. På så sätt kan ni behandla era VIP-kunder så att de känner sig sedda och dessutom får sina behov tillgodosedda.

/Ellen 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar