måndag 4 maj 2009

Power users och turboeffekter

Inom NU-gruppen har vi sedan 1986 årligen telefonintervjuat 5-10.000 utställare. I dessa intervjuer får vi kontinuerliga bevis på effekter av mässdeltagande. För inte så länge sedan beskrev en utställare effekten av att ställa ut på en publikmässa så här: "Vårt varumärke exponeras för cirka 60.000 power users, som i sin tur påverkar ett antal vanliga users. Om vi visar oss på ett bra sätt får vi en turboeffekt." 
Vår erfarenhet säger att denne utställare är inte ensam om att ha förstått att de som besöker en mässa ofta är formella (och informella) opinionsbildare eller grästoppar. Grästoppar med hög trovärdighet (och effekt) sprider budskap vidare till gräsrötterna. Detta gör att mässdeltagande som varumärkesbyggare blir allt intressantare. 

/Mikael

3 kommentarer:

  1. Turboeffekt! Bra!
    Jag skriver om utvärdering i Memmas blogg i dag och tänkte länka till lite utvärderingsinlägg hos er. Men jag hittar ingen etikett som heter utvärdering. Väntar ni med det bästa till sist? ;-)

    SvaraRadera
  2. Njaeh, vi har sparat det under etiketten "Effekter av mässdeltagande"

    SvaraRadera
  3. Klokt och smart på samma gång. :-)

    SvaraRadera