torsdag 14 maj 2009

Att göra intryck

Nadaism är ett koncept som det pratas om mer och mer, och det innebär mer eller mindre att det finns alldeles för många produkter och företag som inte är något speciellt och som därför inte gör något intryck. Devisen är att genom att inte sticka ut, antingen genom ris eller ros, så kommer ingen att lägga märke till företaget. Att göra en halvdan satsning genererar inte halvdana resultat utan ger mindre och mindre. Det finns många hyllade produkter och företag som lyckats med att satsa fullt ut, Apple är ett sådant företag. Men även Ryan Air har lyckats att inte hamna i den anonyma mittenfåran. Genom att sprida negativa rykten så som att man måste betala för att gå på toaletten på flygplanen skapade en livlig diskussion och VD:n kunde gå ut och säga att det självklart inte stämde. Ryan Air spann sedan vidare på detta genom att ha en tävling där man fick skicka in förslag på vad de kunde ta betalt för i framtiden. Några förslag som kom in var att ta 10€ för flytvästen och 25€ för få åka ner på nödrutschbanan. En sorts negativ marknadsföring som gör att människor reagerar.

Detta är något som man som utställare bör tänka på. Hur kan vi se till att göra ett intryck och inte göra ett enbart ok intryck. En satsning utgår ju alltid från ens egna förutsättningar så det är inte nödvändigt att göra Apple-insatser, men se till att inte göra era mässdeltaganden halvdana för resultaten kommer inte att motsvara insatsen i längden.

/Ellen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar