onsdag 13 maj 2009

Öppningsreplik är A och O

"Vill du ha hjälp med något?"

Detta är den vanligaste öppningsrepliken på mässgolvet. Tyvärr är det alldeles för enkelt att svara nej tack och gå vidare. En replik ska leda till vidare samtal och göra att besökaren stannar och svarar. Enklaste sättet att uppnå detta är genom att ställa en öppen fråga t.e.x vad letar du efter här på mässan?; Vad för spännande har du sett på mässan? Vilket företag kommer du från? Det finns många bra frågor som leder till konversationer. Gemensamt är dock att alla har orden var, när, hur eller varför med.

Självklart finns det undantag som bekräftar regler och så även i detta fall. Jag gick på Polymermässan i Jönköping och såg ett så mystiskt huvud i plast som låg på ett bord, och helt plötsligt blinkade huvudet åt mig. Jag blev lite småchockad och utställaren kom fram och frågade ifall dockan flörtade med mig nu igen. Hahah mycket bra öppningsreplik och jag kunde ju inte annat än att stanna och prata med honom.

Produkten som sådan var också himla spännande. Det var en del av en docka som läkarstudenter använder för att träna på. Dockan kan blöda, hjärtat kan stanna etc. Fantastisk produkt! På mer läkarinriktade mässor ser jag framför mig otroligt spännande tävlingar t.ex. diagnostisera dockan inom 5 min och vinn något spännande... Tänk hur alla läkare skulle springa i den montern.

/Ellen

1 kommentar: