måndag 12 oktober 2009

Twitter som förlänger mässan

Vi har tidigare gett exempel på hur mikrobloggen Twitter kan fungera som en megafon som sprider nyheter och skvaller och därigenom kan ge marknadsföringskampanjer ett starkt fäste året runt. Ett exempel är från årets bokmässa i Göteborg där arrangörerna satsat stort på att nå ut via de s.k. sociala medierna som Facebook och Twitter. Satsningen som började i april har t.ex. genererat 3 200 medlemmar på mässans Facebook sida.

När det gäller Twitter så användes den s.k. hashtaggen #bokmassan av alla Twitter-användare som tyckte till om mässan. Här samlas fortfarande länkar från utställare och författare, besökare och alla som har synpunkter om mässan. Under mässan fanns dessutom, vid entrén, en skärm som visade alla åsikter. I en artikel i nwt.se uttalar sig Tomas Belfrage, som är ansvarig för monter- och utställningsverksamheten på mässan: " - Vi använde det för att skapa ett sug hos besökarna. Men också för att informera om i vilken monter det var signering.... Twitter på bokmässan blev en dubbelflip." Och nu efter mässa när alla böckerna packats ner så fortsätter diskussionerna.

För dig som är utställare är det ett utmärkt exempel på hur du:
1) Via samarbete med en arrangör kan bli en del av den totala diskussionen efter mässan.
2) Kan skapa en egen Facebook-sida som är kopplad till det egna mässdeltagande samt via Twitter hålla dialogen levande. Online Onlive.

/Mikael

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar