tisdag 27 oktober 2009

Följ upp!

Man brukar säga att när mässan är slut har man genomfört två tredjedelar av sitt mässdeltagande. Därför måste man avsätta tid och resurser ytterligare några dagar/veckor efter mässan för att uppfylla alla löften som givits under mässdagarna.

Det är därför ytterst viktigt att man före sitt mässdeltagande vet vad man orkar med efter sitt mässdeltagande, hur många löften kan vi ge under mässan?

Lova inte för mycket, det är bättre att vara ärlig och realistisk och säga till besökaren att vi kommer att kontakta dig några veckor efter mässan. Det kan en besökare acceptera, vad en besökare däremot inte accepterar är att man bli lovad en kontakt efter ett par dagar, men hör inget förrän efter flera veckor.

Var också noggrann med att anteckna på varje kontakt om vilka löften ni har givit, det kan kännas självklart just då, men efter ett par dagar är det lätt att man glömmer och då kan en anteckning kännas mycket värdefull.

Det finns massor av olika system som du kan använda dig av för att underlätta ditt uppföljningsarbete, det viktiga är dock att det är enkelt och att samtliga i montern använder det och gör på samma sätt.

Det är ingen vits att göra ett bra förarbet om inte efterarbetet fungerar. Efter mässan är det upp till bevis, ingen vill väl göra affärer med företag som inte kan hålla sina löften.

Vi bloggar allt oftare om vikten av att sticka ut i samband med sitt mässdeltagande, att ha ett utomordentligt uppföljningsarbete är helt klart ett sätt att sticka ut på.

/Ulrika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar