Har precis läst en artikel i tidningen Travel som beskriver hur Helsingborg kommun gick tillväga när man ville få kryssningsfartygen att stanna till i Helsingborg och inte bara glida vidare till Köpenhamn. Det hela började i mitten av 1990-talet när man fattade det strategiska beslutet att försöka få kryssningsfartygen att stanna till. Inledningsvis fick Monica Bengtsson, strategisk utvecklare Helsingborg stad, gå igenom mängder med kryssningstidningar för att få en inblick i branschen. Nästa steg var att kontakta rederierna. Främst i länder som England, Tyskland och USA där kryssningsindustrin är stark. Vid den här tidpunkten var det inte många som kände till Helsingborg, utan en vanlig reaktion som Monica fick var Helsing What?
För att ta ytterligare ett steg mot målet så deltog man 1996 för första gången i världens största kryssningsmässa i Miami. Sedan dess har det blivit ett oräkneligt antal mässbesök och deltaganden på mässor runt om i världen. Och det har givit resultat. 2006 hade Helsingborg ca 8.000 kryssningsgäster att jämföras med årets 24.000 gäster.
/Mikael
fredag 21 maj 2010
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar