Storytelling har blivit mer och mer populärt. Företag försöker personifiera och fylla varumärket med mening genom att förknippa företaget oftast med påhittade personer. ICA-stig är exempel på detta, likaså Robert på com.hem. Detta visar sig vara ett lyckat koncept. IKEA är ett företag som lyckats bygga en hel myt om sig själva men inte minst om grundaren Ingvar Kamprad. Alla har hört något om hur sparsam han är. Min egen berättelse är att Ingvar Kamprad faktiskt personligen levererade en fåtölj till en min gammla expojkväns gammelfarmor. Han skulle ju ändå förbi den vägen så då kunde ju lika gärna han ta den med sig. Han stannade och pratade över en kopp kaffe.
På detta sättet blir företaget mer än bara produkter och tjänster. Att ha en berättelse att jobba med gör det enklare för säljare att göra ett bra jobb samt att hjälpa människor att ha något att berätta om er. Så tänk igenom om ni har någon rolig person på företaget, en produkt som kom till på ett roligt sätt eller varför inte en excentrisk grundare. Använd detta och fördjupa bilden av er hos era blivande och nuvarande kunder.
Detta är ju en jättebra grej att ta med på en mässa, och förstärka bilden av er!
Läs mer om detta på http://www.storytellers.se/txt/
/Ellen
måndag 24 maj 2010
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Läste en artikel idag som handlar om detta, kolla in DN http://www.dn.se/kultur-noje/musik/anna-bergendahl-skor-sig-pa-indiepjuck-1.1110401
SvaraRadera