torsdag 20 maj 2010

Att driva försäljning

Ett köpcenter kan liknas vid en mässa, där de olika butikerna motsvarar de olika utställarna. För butikerna handlar det om att locka in både nuvarande och (förhoppningsvis) nya kunder. För att kunna göra detta ställs stora krav på till exempel butiksdesign, aktiviteter i butiken, personalens agerande, tydlighet och förmågan att sticka ut.
Stockholmsbaserade design- och varumärkesbyrån BVD har tagit fram en butiksbibel där de samlat sina tips för att driva försäljning inom detaljhandeln. I rapporten presenterar byrån sina "sanningar" om hur man kommunicerar effektivt och säljande i en butiksmiljö. Rapporten kan sammanfattas i tio punkter som bidrar till att skapa en säljande kommunikation i butiksmiljö.
1. Allt kommunicerar
2. Tänk på detaljerna
3. Visa omtanke
4. Våga sticka ut
5. Berätta din historia
6. Hitta din röst
7. Våga säga nej
8. Välj dina budskap
9. Minimera för att maximera
10. Levandegör produkterna

För den som vill lära sig mera om hur butiker bör agera (och därigenom indirekt få tips inför sina mässdeltaganden) kan jag rekommendera tidningen market.

/Mikael

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar