onsdag 26 maj 2010

De tio vanligaste misstagen

Bob Phibbs listar i sin nya bok "The Retail Doctor´s Guide to Growing Your Business" de vanligaste misstagen fristående handlare gör. Jag har sagt det tidigare, och jag säger det igen, likheten mellan butiker och mässmontrar är slående. Se själv.

1. Anställer personer som liknar dem själva i sättet att tänka och agera. Risken är uppenbar att man missar infallsvinklar. Samma sak gäller vid val av monterpersonal. Utgå ifrån vilka som kommer att besöka montern och vilken typ av personal de vill träffa.

2. Fyller butiken med produkter som valts med magkänsla. Sortimentsanalyser saknas. Hur många utställare gör en sortimentsanalys inför ett mässdeltagande. Dvs. vilka produkter skall finnas i montern?

3. Uttalad försäljningsprocess saknas. Personalen blir passiv. Är det någon som någon gång sett passiv monterpersonal (obs! jag är ironisk)

4. Varorna exponeras utan finess, kreativitet eller systematik. Oftare en tråkig prisskylt än ett kreativt budskap. Detsamma gäller montrar.

5. Bristande hemsidor. Även den mest grundläggande informationen saknas. Hur presenterar vi på vår hemsida att vi skall deltaga på en mässa och varför man bör besöka oss?

6. Undermålig ledarskapsutbildning. Att vara chef innebär bara att ”svara på alla dumma frågor” när ordinarie chef är ledig. Vem är mässansvarig på ditt företag och på vilka meriter?

7. Ger inte anställda feedback på sitt beteende. Vilket leder till att ingen utvecklas. I samband med mässor kallas det för uppföljningsmöten efter mässan där personalen tillsammans går igenom resultatet och vad som kan utvecklas till nästa gång.

8. Man fokuserar för mycket på att konkurrera med pris. Det är förödande för lönsamheten. Mässpriser.

9. Det saknar helt närvaro i sociala medier. Vilket innebär att de missar vad som sägs om dem. Vad säger besökarna efter det att de besökt vår monter? Gör en genomgång!

10. De gnäller över att ekonomin, regeringen och onlinekonkurrenterna förstör affärerna för dem. Inser inte att ansvaret ligger hos dem själva att skapa en lönsam verksamhet. Vems fel var det att vi inte nådde ett bra resultat på mässan? Konkurrenterna, personalen, arrangören...

/Mikael

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar