onsdag 28 april 2010

Luktmarknadsföring

Länge har vi jobbat med syn- och ljudintryck som främsta marknadsföringsmedel. Snygga bilder och kanske musik för att ytterliga stärka. Saken är den att luktsinnet är lite bortglömt i marknadsföring men det är en kraft att räkna med. En undersökning ställde man två par exakt likadana Nikeskor i två olika rum. Det enda som skilde dem åt var att i det ena rummet hade man en svag blomdoft. Resultatet var att 84% av deltagarna ville hellre köpa skorna i det blomdoftande rummet.

Exemplen där doft används är många, ett klädföretag har till exempel doften av nytvättade kläder i sina butiker och ett möbelföretag har trädoft i sina. Utställare använder också sig av dofter, Swedish Lapland, som Mässguru jobbar med, har doften av kokkaffe i sin monter och LRF bakar ibland bullar för att sprida den hemtrevliga doften.

Just dofter är extra effektiva i att få fram känslor. Bara en förnimmelse av en doft kan få oss att komma ihåg bra saker såväl som dåliga. Tänk bara på att känna doften av mopedavgaser, visst tänker man direkt på sina glada tonår. Kan ni använda er av någon doft för att förstärka ert varumärke på mässor eller er butik/kontor.

Synd att bloggen är doftfri för annars hade ni kunnat känna doften av min rykande färska kopp kaffe som står brevid mig ;)

/Ellen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar