För andra året i rad var jag utlånad som projektledare till Sveriges Rese- och Turistråds samlingsmonter på IMEX, den stora internationella mötesmässan i Frankfurt. Inför mässan talade jag flitigt med de kommande deltagarna i montern. Jag berättade även om nyheten om att årets tema skulle vara ABBA, vilket jag såg som en bra och säljande symbol för Sverige. Popgruppen firade dessutom 30 år detta år. ABBA look-alikes bokades in, deras repertoar var klar, flygbiljetter och hotell bokades, inbjudningskort till speciellt utvalda kunder var tryckta och utskickade och scenen, ja, den var nylackad! Allt var på plats, det här skulle bli bra!
Fredagen innan mässan skulle öppna, skickade jag glatt iväg ett mail till mässarrangören för att lansera att ABBA som Sveriges tema i montern och på detta sätt få lite extra PR. Samma dag på eftermiddagen skriver arrangören, tack, men nej tack, det är inte tillåtet att spela musik på mässan i år! Det är ändrade regler i år, alla montrar måste vara tysta! Jag kände hur pulsen ökade och hur jag bara ville ”dö”... Detta var ju huvudattraktionen, och jag själv var ju inlånad tack vare min kompetens att arrangera sådant här. Jag kom snabbt över den första chocken och beslutade mig för att finna en lösning!
Trots allt kaos och alla tankar som dök upp lyckades jag samla mig och tänka konstruktivt. Hur kan man lyssna på ABBA utan att grannen hör? Jag började fundera på en glasbox helt enkelt bygga in hela montern i plexiglas, men insåg raskt att kostnaden skulle skena iväg. Några andra idéer? Hmm… om alla i publiken hade hörlurar så kunde de höra musiken utan att montergrannarna stördes av ”oljudet” – var detta möjligt? Genast ringde jag en musikarrangör för att berätta hela historien och fick det lugnande beskedet att, jo visst det fanns ett system för detta, men troligen var det redan uthyrt. Han skulle genast söka land och rike runt. Efter ett tag återkom han med det positiva beskedet att ett företag i ett av grannländerna hade tillräckligt med hörlurar för en större publik. De skulle se till att skicka ner dem till Frankfurt snarast. Yes, uppdraget var delvis löst! Dock hade jag inte informerat Turistrådet ännu. Ringde dem och förklarade vad som kommit upp och hur ledsen jag var för detta. De tog det bra och tyckte att jag kommit på en alldeles fenomenal lösning. Sagt och gjort presenterade vi det hela för alla partners. Vi sålde in det som att Sverige inte bara är känt för ABBA, utan även för att ligga i framkant med ny teknik. Personerna som fick förmånen att lyssna till ABBAs – ”The winner takes it all” i hörlurar på IMEX mässan kände sig utvalda att just de fick hörlurar, det var ju trots allt en begränsning vilket gjorde att ”konserten” snabbt blev välfylld!
Efter mässans slut fick jag stående ovationer för denna lösning av partners och publik. Glädjande nog har Sveriges Rese- och Turistråd sedan dess använt hörlurar på många av sina deltagande på andra mässor då de upplevde det som det absolut bästa sättet att få sin publik att vara fullt närvarande på en annars ljudrik mässa. Min räddning var att jag i allt kaos ändå var tillräckligt öppen, ärlig och påhittig och kunde finna en lösning istället för att tänka på problemet – och det blev en lösning jag aldrig trodde fanns!
/Tina Fridh
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar