onsdag 10 februari 2010

Mervärde med att ställa ut


När jag besökte möbelmässan så hade jag som tema att hitta utställare som har utnyttjat mässan som medium på allra bästa sätt, dvs gjort något mer än ställt upp sina produkter som i en butik. Det här är en av de största fällorna från både utställar- och besökarperspektiv. Om man som utställare enbart ställer upp sin butik på ett annat ställe där hyran är mycket högre, så får man inte mycket tillbaka för sina pengar. Likadant för besökare som möts av den vanliga butiken som man annars inte behöver betala inträde till.

På mässan såg jag flera bra exempel på utställare som gjort detta. Att bygga upp en miljö som skiljer sig från butiken är ett bra exempel, eftersom mässor är för en kort tid så kan man göra något som annars känns för kortsiktigt. Swedese satsade på vårtema, vilket efterlängtades med tanke på att stockholmsmässan har skottat taket de senaste dagarna innan mässan. De hade vanligt golv uppblandat med konstgräsmatta, samt skira vita tyger som kändes vårigt. Dessutom hade de fågelkvitter som hördes i bakgrunden. Denna miljön hade varit jobbigt i en stor butik men på en mässa som enbart är för några dagar så kändes det helt rätt. Det gav ett stort mervärde för besökaren jämfört med att besöka en butik.

/Ellen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar