fredag 19 februari 2010

Att få koll på (eller starta) en trend

Har precis ägnat 30 minuter åt att gå igenom ett antal av dagens tidningar för att se vad de skriver om mässor. När man gör det är det lätt att slås av hur mycket som händer på mässorna och vilken inblick det ger i olika branscher. Några exempel på vad som stått att läsa idag.

I DN rapporterar Yvonne Edenholm från mobilmässan i Barcelona om en ny och viktig trend nämligen att nu är det inte i första hand utsidan på mobiltelefonerna som gäller utan istället handlar det om insidan. Till exempel så släppte inte Nokia någon ny mobil under mässan utan istället presenterade man sitt eget uppfräschade operativsystem. Dessutom presenterade Nokia och Intel ett gemensamt nytt operativsystem som ska passa både smarta mobiler och mini-pc - Meego. Ett annat bevis på att kampen om operativsystem har skruvats upp var att Microsofts Steve Ballmer var på plats.

I MacWorld, som också besökt Barcelona, står det om hur Googles VD Eric Schmidt, talat om hur mobila enheter har ersatt pc-datorer. Enligt Schmidt bör programutvecklare i framtiden satsa på att skapa mobila applikationer först för att därefter skapa applikationer för skrivbordsdatorer.

På E24 läser jag en intervju med Trendgruppens grundar Stefan Nilsson som besökt den nyligen avslutade Möbelmässan i Stockholm och sett ett tydligt fokus bland de utställare som fokuserar på möbler för offentliga miljöer och kontor. " - Det mobila kontoret blir allt vanligare. Skrivborden är inte så viktiga längre när de flesta arbetar mycket hemma eller på café. Därför riktar många designers in sig på kontorets kreativa rum - köket eller fikarummet. Där möts medarbetarna och idéer uppstår." De fyra starkaste möbeltrenderna för kontoret just nu enligt Stefan Nilsson är; (1) Intensiva färger, (2) Rent trä, (3) Tysta möbler och (4) Ekologi.

På tv4.se berättas om att trenden med eko och naturliga material lyser allt starkare. Efter att tv4 besökt Möbelmässan samt Formex så konstaterar man att furu kommer starkt i så väl möbler som detaljer. Även lampor i furu blir allt hetare.

På Ekoweb.nu läser jag om världens största ekologiska mässa - BioFach - som just öppnat. I artikeln berättas om den norska utställaren Vingulmark. Vingulmark säljer ägg och ställde ut för första gången. Under mässans första timmar firade man med champagne i montern efter det att en kund från Dubai lagt in en stororder. " - De levererar bland annat till sultanen av Dubai, som tydligen gör en storsatsning för att leverera ekologiskt vid hovet. Så snart kan vi titulera oss som hovleverantörer.", sa en sprudlande glad Runar Sörli. Runar är en av Norges största producenter av ekologiska ägg.

I Södermanlands nyheter läser jag om att 7-800 personer besökt Arbetsförmedlingens sommarjobbsmässa för att leta sommarjobb.

I Expressen läser jag att Volkswagen förbereder att lansera nya Volkswagen Polo GTI på Bilsalongen i Geneve i mars. Jag läser också om hur Kvällsposten arrangerat en tävling bland sina läsare om vem som vill gifta sig på Skånsk Trädgård, lördagen den 6 mars, på Malmömässan. Intresset blev mycket stort, men det blev Pernilla och Magnus som blev utvalda.

Detta var bara ett litet urval av vad tidningarna rapporterar idag. Håll med om att det händer en hel del på mässorna just nu. Människor möts och det är interaktivt, utvecklande och inspirerande. Trender sätts, ideer uppstår och affärer görs upp. Och vill du sätta en trend eller få översikt över vad som gäller, då är mässor oslagbara. Jag är visserligen part i målet, men visst är det en fantastisk bransch!

/Mikael

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar