onsdag 4 februari 2009

Sista minuten tips för din monterpersonal

Agera hela tiden professionellt. Allt du säger och allt du gör påverkar bilden av ditt företag. Och detta gäller inte bara i montern.

Inled alltid ett samtal med en öppen fråga. D.v.s. en fråga som inte går att besvara med ett Ja eller Nej. På så sätt riskerar du inte att besökaren svara Nej och går.

Var inte rädd för att avsluta samtal. Oavsett om det är en kund eller inte. Så fort som du och besökaren har nått fram till en överenskommelse avsluta samtalet på ett trevligt sätt - "-Nej, nu skall jag inte ta mer av din tid." - och arbeta vidare.

Låtsas aldrig att du vet saker som du inte vet. Mässbesökarna är branschproffs och genomskådar dig lätt. Det är OK att säga att du inte vet svaret men du kan förmedla kontakt med någon som vet.

Le och ha ett positivt kroppspråk. Det viktigaste är inte alltid vad du säger utan hur du säger det.

Var fräsch. Baksmälla, sömnbrist, vitlök, förkylning gör att både du själv och besökaren känner sig obekväma.

Ha roligt. har du roligt syns det och då blir det trivsamt att ha kontakt med dig!

/Mikael

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar