/Mikael
måndag 23 februari 2009
Mässor som varumärkesbyggare
Tänk dig att du har två olika fiskskålar som står bredvid varandra, en stor och en mindre fiskskål. Den stora fiskskålen representerar hela din marknad medan den mindre fiskskålen representerar branschens mässa. Vad en bra mässa gör är att den får de aktiva personerna inom branschen att hoppa från den stora fiskskålen (marknaden) in till den lilla fiskskålen (mässan). Redan här har du en stor finess. Istället för att du skall söka upp besökarna och försöka nå ut till dem kommer de och söker upp dig. På marknadsföringsspråk kallas detta Permission Marketing i motsatts till Interruption Marketing, besökarna ger dig sitt tillstånd att diskutera med dem. Ur ett varumärkesperspektiv är det intressant att fundera kring vem det är som besöker en mässa. Nästan alla som har besökt en mässa har något att berätta och oftast är det personer som många andra lyssnar på eftersom man vet att denna person är insatt i ämnesområdet. För man vet ju att han är så vetgirig så att han t.o.m. besöker mässor för att få reda på det senaste branschskvallret och se de nyaste produkterna och trenderna. På Obama-språk kallas det att påverka grästopparna så att dessa i sin tur påverkar gräsrötterna, för gräsrötterna lyssnar ju på och litar på grästopparna. På en bra mässa kan du få grästopparna att komma till dig för att diskutera. Rätt skött kan du förvandla grästopparna till dina varumärkesambassadörer som sprider ut ditt budskap med en hög trovärdighet efter mässan. Ur varumärkessynpunkt är detta oslagbart. Personliga möten sätter varumärket och på en bra mässa kan du påverka den svårdefinierbara gruppen formella och informella opinionsbildare.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar