Idag är avslutsfrekvensen låg i de allra flesta butiker som inte säljer mat och andra dagligvaror. Enligt David Jansson så gör de höga personalkostnaderna idag att många butiker istället förlitar sig mycket på mekaniska säljmetoder som till exempel lockande exponeringar, tydlig skyltning och bra belysning och butikslayout. Men detta räcker inte, enligt David Jansson. Istället borde butikerna satsa på att butikens besökare får snabb och personlig hjälp av kunnig personal.
När man läser David Janssons artikel är det lätt att dra paralleller till en mässmonter. Vad tror du är viktigast för att få kontakt med dina besökare och nå den typ av kontakt som du är ute efter - monterlayouten eller din monterpersonal?
/Mikael
Intressanta reflektioner!
SvaraRaderaJag stannar enbart vid en monter som har personal som "bjuder in" till samtal.
Har inte mycket erfarenhet av mässor utomlands. Men på de som jag varit på, så känns det som de satsar mer på monterpersonalen än vad vi gör i Sverige. Är det så?
MVH/Daniel Ljungberg
Visst är det så att de som är duktiga på att starta samtal och får besökarna att känna sig bekväma är de som vinner kampen om besökarna. Vad gäller hur vi satsar på monterpersonal så kan jag inte säga exakt hur det faktiska läget är. Däremot kan jag bekräfta din känsla att man är duktiga på att ta hand om besökare internationellt. Min personliga åsikt är dock att det är rent kulturellt. Jag hänvisar till inlägget "Kulturella hinder" (http://theexhibitionguru.blogspot.com/2010/01/kulturella-hinder.html). Vi svenskar är ju lite blyga till kynnet, vilket märks på mässor.
SvaraRadera/Ellen