måndag 25 januari 2010

Satsa på den personliga försäljningen

I höstas skrev David Jansson på tidningen Market en intressant artikel där han funderade kring butikssäljarnas betydelse. Hans betraktelser utgick utifrån att de flesta av oss som går in i till exempel en lampaffär, bokhandel eller klädbutik vet inte vad vi skall köpa. Vi kanske har en idé, men det är under själva butiksbesöket som det bestäms om vi handlar eller inte. Får vi inte tillräckligt med inspiration och vägledning lämnar vi butiken efter en stund och spenderar våra pengar någon annanstans istället.

Idag är avslutsfrekvensen låg i de allra flesta butiker som inte säljer mat och andra dagligvaror. Enligt David Jansson så gör de höga personalkostnaderna idag att många butiker istället förlitar sig mycket på mekaniska säljmetoder som till exempel lockande exponeringar, tydlig skyltning och bra belysning och butikslayout. Men detta räcker inte, enligt David Jansson. Istället borde butikerna satsa på att butikens besökare får snabb och personlig hjälp av kunnig personal.

När man läser David Janssons artikel är det lätt att dra paralleller till en mässmonter. Vad tror du är viktigast för att få kontakt med dina besökare och nå den typ av kontakt som du är ute efter - monterlayouten eller din monterpersonal?

/Mikael

2 kommentarer:

  1. Intressanta reflektioner!
    Jag stannar enbart vid en monter som har personal som "bjuder in" till samtal.
    Har inte mycket erfarenhet av mässor utomlands. Men på de som jag varit på, så känns det som de satsar mer på monterpersonalen än vad vi gör i Sverige. Är det så?
    MVH/Daniel Ljungberg

    SvaraRadera
  2. Visst är det så att de som är duktiga på att starta samtal och får besökarna att känna sig bekväma är de som vinner kampen om besökarna. Vad gäller hur vi satsar på monterpersonal så kan jag inte säga exakt hur det faktiska läget är. Däremot kan jag bekräfta din känsla att man är duktiga på att ta hand om besökare internationellt. Min personliga åsikt är dock att det är rent kulturellt. Jag hänvisar till inlägget "Kulturella hinder" (http://theexhibitionguru.blogspot.com/2010/01/kulturella-hinder.html). Vi svenskar är ju lite blyga till kynnet, vilket märks på mässor.

    /Ellen

    SvaraRadera