torsdag 21 januari 2010

Den smarte konsumenten

Min marknadsföringsguru Seth Godin skrev för ett par dagar sen på sin blogg om att konsumenterna har blivit smartare. Idag ser man längre än till de tydliga "in your face" reklam- och marknadsinsatser, dvs annonser och reklam och det välplanerade mötet. Konsumenten vet att det ordnat och planerat, kanske till och med inte verkligt. Det som verkligen sätter spår är inte när bilförsäljaren ler glatt och drar ett käckt skämt, utan det är när han/hon gör en rolig min till sin kollega bakom min rygg... en annons kan heller inte sätta lika stora spår som om man hör två icke partiska berätta att en produkt förändrat deras liv.

I mässammanhang gäller det att inse att allt man gör på en mässa påverkar människor. Om monterpersonalen är omotiverad eller till och med ointresserad så sätter det större spår än om ni har den finaste montern. Fyll i alla hål och se till att alla vill vara glada och hjälpsamma, för konsumenter och mässbesökare är för smarta för tro att er marknadsföring är de ni är... de ser mellan raderna!

/Elllen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar