Att använda en mässa som en höjdpunkt i ett jubileums- firande är något som många företag använder sig av. Ett sådant exempel är handelshuset Arvid Nordquist. 1884 förvärvade den då 26-årige Arvid Nordqvist en oansenlig hökarbod på Nybrogatan. Detta blev starten för handelshuset Arvid Nordquist som alltså i år fyller 125 år.
Jubileumet kommer man att fira med ett antal olika aktiviteter under året. Men enligt en intervju som gjorts i tidningen Fri Köpenskap med jubileumsansvarige Fredrik Byström, kommer den största aktiviteten att vara den speciella monter som man kommer att bygga upp på mässan Det Goda Köket på Stockholmsmässan.
Besök gärna Arvid Nordquists hemsida och läs den fascinerande historien som började med Arvid Nordquist och sedan fortsatte med sonen Bengt som under 30-talet, via läroår i London, Paris, Hamburg och Berlin, kom till insikten att affärer bara kan genomföras om en relation skapas mellan människor som har mandat och vilja att fatta beslut. För att hela tiden påminna om detta hade Bengt Nordqvist en liten skylt på sitt skrivbord med texten "Business is people."
/Mikael
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar