I boken Sinnesmarknadsföring kan man bl.a. läsa om Starbucks som är världens största kaffekedja och besöks dagligen av 40 miljoner människor.
Starbucks strategi är att ett besök hos dom ska vara en upplevelse för både hjärna och hjärta och visionen är att bli den naturliga mötesplatsen utanför hemmet och arbetet - The Third Place.
Den inbjudande och stimulerande miljön ska lämpa sig såväl för att läsa en god bok som att föra ett samtal med vänner. Färgerna och ljussättningen skall ge en skön och rogivande visuell upplevelse och musiken som spelas är utvald med precision och noggrannhet. Detta tillsammans med smakerna och dofterna av det nymalda kaffet, samt bekväma fåtöljer möjliggör att besökarnas sinnen samspelar i symbios och framkallar sinnesupplevelser av varumärket.
På mässan har du som utställare en unik möjlighet att påverka alla fem sinnen.
Ju fler sinnen du påverkar desto större blir upplevelsen och desto lättare har besökaren att komma ihåg besöket i din monter och koppla till ditt varumärke.
Viktigt är att hålla en röd tråd annars riskera du att besökaren blir förvirrad.
Fundera på hur ditt varumärke känns,
Ulrika
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar