Det amerikanska marknadsföringsföretaget
Responys har genomfört en stor undersökning som visar att allt fler detaljhandelskedjor låter kunderna bestämma själva hur ofta de skall få reklam. 35% av de tillfrågade kedjorna gjorde det möjligt för konsumenterna att minska antalet utskick, vilket är en ökning med 16% jämfört med året inann. Personligen tycker jag att det finns en tydlig koppling till att den mesta reklamen idag är så kallad
Interruption marketing, det vill säga marknadsföring som kommer och stör. I en värld där konsumenterna tagit makten är lösningen istället att skapa
Permission marketing, det vill säga marknadsföring och kommunikation på mottagarnas villkor.
Analyschefen på Responsys kommenterar undersökningsresultatet: "- Att sända marknadsföring för ofta är en av de vanligaste orsakerna till att folk frånsäger sig reklam. Att låta konsumenterna själva välja hur ofta de vill ha utskick är ett bra sätt att behålla dem."
Vi som arbetar med mässor kan bara hålla med och återigen konstatera - kommunicera med dina kunder på kundernas egna villkor. Använd mässorna som en kontaktyta och var tillgänglig när kunderna kommer och vill kommunicera med dig.
/Mikael
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar