fredag 12 mars 2010

Monterpersonalen gör marknadsföringen levande

Igår bloggade jag om hur viktigt det är med monterpersonal. Därför känns det helt rätt att idag skriva om metoder för hur man ska ha rätt monterpersonal.

Tänk igenom följande inför när du planerar monterpersonalen:

1) Varför ska dessa personer vara i montern?
All personal ska ha en anledning att vara i montern. Deras målsättningar ska gå in i och stödja de generella målsättningarna för mässdeltagandet.

2) Vad är deras motivation?
Vad är det som får din personal på tårna? Är det att svetsa ihop teamet, i så fall kanske en kick off innan mässan passar bra i kombination med att ha pepptalks på morgonen på mässan. Är de mer resultatorienterade så är det bra att sätta mätbara mål som ska uppfyllas under mässan.

3) Matchar uppgifterna deras kompetenser?
Produktutvecklare och ingenjörer kanske inte utnyttjas bäst genom att hälsa på människor, utan de är bättre närmare produkten. Likadant som en "people person" bäst utnyttjas genom att just hälsa på människor och få in dem i montern.

4) Är personalen tränad att möta målsättningarna?
Påminn personalen om målsättningarna ni har inför mässdeltagande före, under och efter mässdeltagandet. Det får de att känna sig delaktiga och det ger de möjligheten att förbereda sig. Lär dem även varandras styrkor så att besökare kan slussas till rätt person.

Glöm sen inte att göra din personal till stjärnor, för känner de sig duktiga ökar självförtroendet, som är otroligt viktigt på just mässor.

Trevlig helg!

/Ellen

1 kommentar:

  1. Det kan även vara på plats att påminna personalen om varumärkeslöftet och att de är den viktigaste kontaktytan ut mot presumtiva kunder, ge dem känslan och få dem att sträcka på ryggen och vara stolt över den unika företagskulturen.

    SvaraRadera