måndag 8 mars 2010

Mässdeltagande i förväntningssamhället

Enligt, bland annat, professor Micael Dahlén lever vi i ett förväntningssamhälle. Vi lever inte längre för dagen utan för morgondagen. Produkter som finns att få tag på är inte intressanta utan vi vill istället ha det som ännu inte kommit ut.

Ett problem i sammanhanget är att inga produkter är unika vilket gör produktlanseringar extra svåra. Det finns många som kan göra samma sak som du och ditt företag kan göra (och man kommer troligtvis att göra det snart). Det som är unikt vid en lansering är istället tajmingen, förmågan att lyckas att skapa en hype. Att skapa de förväntningar som gör vårt erbjudande unikt. Enligt professor Dahlén gäller det därför att starta lanseringsarbetet i god tid och ge målgruppen små pusselbitar istället för all information direkt. För när produkten väl är lanserad är fönstret stängt.

Kanske var det detta som Saab Automobile tänkte på när man under Auto motor & sports tv-intervju med Saabs nye vd Victor Muller visade upp den "hemliga" kommande bilmodellen Saab 9-5 SportCombi på en storbildsskärm i bakgrunden. Händelsen inträffade under Bilsalongen i Geneve och Saabs informationschef Eric Geers bekräftar att det var deras kommande bilmodell, men säger också till E24: " - På måndag hade vi en repetition och vi visade bara lite olika bilder när vi skulle välja ut vilka bilder vi skulle visa under mässan."

Att använda mässor för att skapa ett intresse och en hype i förväntningssamhället är något som jag är övertygad om att vi bara sett början på.

/Mikael

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar