måndag 1 juni 2009

Skillnaden mellan marknadsföring och försäljning

Seth Godin skriver i sin utmärkta blogg om skillnaden mellan marknadsföring och försäljning. Marknadsföring berättar en historia som sedan sprids. Försäljning övervinner kundernas naturliga motstånd mot att säga Ja. Godin ställer sedan frågan att om du väljer att inte ha någon säljkår, vem skall då övervinna kundernas motstånd mot att säga Ja? Det enda svaret som Godin kommer på är - dina användare/fans/kunder.

Den stora strategiska frågan blir då hur du skall få dina kunder att utföra dina (icke-existerande) säljares arbete. Något som kanske inte alltid är helt lätt. Ett sätt är naturligtvis att skaffa dig direktkontakt med de informella opinionsbildare som besöker mässorna (se tidigare blogg-inlägg) och vinna över dem på din sida.

I sammanhanget rekommenderar jag dig att läsa följande lilla tankeväckande inlägg från Sonia Simone om att döda troll. Lycka till med att förvandla dina kunder till säljare:)

/Mikael

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar