måndag 8 juni 2009

Äga kunden



Att få de där värdefulla minuterna med en ny eller befintlig kund kan vara skillnaden mellan att välja er som leverantör eller någon annan. Tyvärr är det så många som vill ha uppmärksamheten på mässor att det är lätt att de där kunderna springer förbi - för det vi ber om är ju deras tid, förtroende och uppmärksamhet, vilket är det som människor har allra minst av idag.

Vi måste alltså förtjäna detta genom olika medel. På Elmia Wood såg jag ett bra exempel på hur man kan äga kunden några minuter och därmed hinna prata lite om allt möjligt och kanske presentera den där nya produkten eller lösningen. Eftersom mässan är utomhus hade man satt upp grillar där man fick grilla sin egen korv. Det tog några minuter att grilla den och då kunde säljarna prata med dem samtidigt. Dessutom luktade det gott på håll av både elden och korvgrillningen. Hur kan ni göra för att förtjäna besökarnas tid, förtroende och uppmärksamhet? Om ni kommer på något smart så kom ihåg att förvalta de där minuterna mycket väl.

/Ellen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar