torsdag 30 september 2010

Att få inspiration...

Här kommer ett av mina hetaste tips. Den här sommaren lyckades jag lyssna på några av Sommarpratarna i P1, och Håkan Lantz var en av dem som jag lyssnade på. Det var ett otroligt spännande program från mannen som uppfunnit saker såsom datamusen och GPS:en... han pratade om hur han byggde en u-båt och han gav ut en av sina uppfinningar till någon att driva och ta patent på.

Det som fångade mig var när han diskuterade var han fick sin inspiration från. Han citerar där en artikel som handlar om hur man får idéer, och där finns även en lista på vart man enklast får idéer från. Listan följer här och ettan är där flest idéer uppstår...

1: I naturen
2: hemma vid en måltid
3: semester eller fritid
4: på affärsresor eller till eller från jobbet
5: under långtråkiga möten
6: under intressanta möten
7: egna arbetsplatsen
8: kreativitetmetoder

Vad kan man nu ta för lärdom av detta? Jo, att komma på spännande idéer på ett möte som är avsett för spännande idéer kanske inte är vägen att gå. Kanske kan man försöka byta miljöer, ta ett promenadmöte, gå till ett fik, gå och träna ihop för att sen diskutera i bastun. Vad vet jag... men testa något nytt och kanske då kommer ni på det där unika som kommer göra er till den där utställaren man kommer prata om efter mässan.

Lyssna gärna på Håkans sommarprat!


Ha det gott!
Ellen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar