Åsa Dahlqvist, som dels arbetar som föreläsare på Mässguru samt driver sitt egna företag Memma Kommunikation, har skrivit en krönika i Event&Expo som handlar om hur ordet ”Utställare” betraktas.
Detta får mig genast att börja fundera på ordets betydelse. Åsa menar på att ordet är gamalt och förlegat och passar bättre in i konst- och museivärlden. Man tar emot besökarna och låter dessa titta och ta del av produkterna - utställning – och där av ordet utställare.
Men mässor handlar väl ganska lite om utställning, precis som Åsa säger så handlar mässor om möten. Kärnan i ett mässdeltagande är mötet.
Om detta är viktigt eller oviktigt kan man diskutera. Påverkar ordet ”utställare” utställarens handling, fokuserar man som utställare mer på utställningen än på mötet? Kanske inte, men man kan ändå leka lite med tanken.
Nästa gång ni ställer ut på en mässa, hitta på ett nytt ord för utställare. Åsas förslag är montervärd, testa och se om detta ger mer effekt.
I slutändan är det lönsamma möten vi vill få till på mässan och allt som kan få oss att skapa dessa möten är värt att pröva.
Mer om Åsa Dahlqvist & Memma Kommunikation kan du läsa om här >
/Ulrika
torsdag 5 november 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar