tisdag 10 november 2009

Att skapa en mediahit

En bra mässa attraherar journalister och mediafolk som en sockerbit attraherar flugor. Berörda media hårdbevakar mässorna och dammsuger branschen efter nyheter. Innan mässan har t.ex. många tidningar en mäss-special och under och efter mässan bloggas och skrivs det flitigt (för att inte tala om radiokanaler och tv).

För oss som ställer ut är det en unik möjlighet att synas. En artikel i "rätt" media kan vara tillräckligt för att hela vårt mässdeltagande skall vara i hamn. Men för att lyckas måste vi arbeta efter pressens villkor. T.ex. om du skall skriva en pressrelease, tänk på att det inte bör vara en lång berättelse med en början, mitt och slut. Istället skall den vara skriven som en uppochnedvänd pyramid. All nyckelinformation skall vara sammanfattade i de inledande meningarna. Informationen ska ge svar på; Vem, Vad, Var, När och Varför?

För att få så mycket publicitet som möjligt se till att ni före mässan har tagit fram/gjort följande:
1. Hittat olika nyhetsvinklingar.
2. Tagit fram/uppdaterat pressmaterialet (anpassat för alla olika mediatyper)
3. Sökt och fått ett flertal talarmöjligheter på mässans mässans seminarium.
4. Skickat information till mässans nyhetsbrev.
5. Skickat pressmaterial till valda medier.
6. Aktivt bearbetat de ledande medierna för att bli intervjuade.
7. Skickat personanpassade inbjudningar till ett urval journalister.
8. Förberett monterpersonalen hur de skall agera gentemot media.
9. Startat en egen mässblogg där man kan följa mässdeltagandet.

/Mikael

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar