måndag 6 april 2009

Utnyttja alla sinnen – sjung kanelbullens lov


En av fördelarna på en mässa (eller event) är möjligheten att direkt kunna påverka besökarna genom alla fem sinnena.
Här ges du ju en unik möjlighet att få dina kunder och prospects att uppleva en helhet och känna, se, smaka, lukta och höra (välj det som passar) vad du har att erbjuda.

Ett av de starkaste sinnena är lukten och om du inte har en tjänst eller produkt som kan attrahera besökaren kan du ju alltid ta hjälp. Och i Sverige har vi kanelbullen!

Flera gånger under åren har jag gått på mässor och känt en bekant lukt sprida sig mellan montrarna och liksom styrd av mitt starkaste sinne har benen tagit mig fram till de företag som bjudit besökare på nygräddade kanelbullar, ofta tillsammans med lika nybryggt kaffe.

I väntan på nästa laddning eller under njutningen av bullen har så utställaren förhört sig om mitt intresse av vad de har att erbjuda mig som besökare.

Om du vill testa detta, räkna då med att du också måste bjuda dina montergrannar på färska bullar. Och bli då inte heller förvånad över om den kontakten sen leder till att du fått en ny samarbetspartner eller till och med kanske en ny oväntad kund, det vet jag faktiskt har hänt!

/Mikael H, Stockholmsmässan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar