Men reportern hade inte helt rätt. Visserligen hade vi ingen totalisator i Sverige, men väl ett intressant båtliv med en av de största motorbåtsflottiljerna i Europa. Dessutom hade vi haft vad som sannolikt kan räknas som den första båtutställningen i världen . Båtar som utställningsföremål har funnits sedan urminnes tider, men det har då främst handlat om bruksbåtar. Fritidsbåten debuterade däremot vid utställningar först i slutet av 1800-talet. 1888 vid en stor nordisk industri-, lantbruks- och konstutställning i Köpenhamn visade Sverige upp ett par långfärdskanoter. Vid världsutställningen i Chicago 1893 deltog Sverige och visade bland annat upp "sommaridrotten båtsegling." 1897 genomfördes den stora Konst- och Industriutställningen på Djurgården och segelsporten (som nu var väl etablerad som sport och nöje) fick ett stort utrymme.
1903 arrangerades då det som kanske kan räknas som världens första egentliga båtutställning. Det var Automobil- och Motorbåtsutställningen i Gamla Idrottsparken (Nuvarande Stadion). Den svenska utställningen hölls i maj och i augusti genomfördes en liknande i Köpenhamn. 1905 höll Amerika sin första (National Motorboat Show).
Sedan dess har utvecklingen fortsatt och idag är båtbranschen kanske den mest mässintensiva branschen av alla. Bilden ovan kommer från årets Allt För Sjön på Stockholmsmässan.
/Mikael
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar