torsdag 16 april 2009

En öppningsreplik som fungerar

För många av oss är det en ovan situation att arbeta i en monter. Är vi säljare så kanske vår vardag istället handlar om att dyka upp på förbokade möten där vi vet att vi blir mottagna med intresse, att kunden känner till oss och våra produkter och där vi känner kundens behov väl. Är vi teknisk personal så kanske vår vardag istället är djupgående interna diskussioner kring tekniska detaljer. Att då hamna i en mässmonter och ta kontakt med en mängd okända människor där många av dem inte ens bevärdigar oss med en blick är en helt annan situation. Låter det omöjligt? Inte alls. Det handlar som alltid om att förbereda och träna personalen för sina uppgifter. Att få dem att göra både rätt saker och att utföra dessa på rätt sätt.

T.ex. kan det handla om att hitta en öppningsreplik som fungerar. Istället för "-Kan jag hjälpa till med något?" (som i 99 fall av 100 leder till ett nej), inleda med en öppen replik som besökaren måste svara på och sedan är mötet i full gång. Svårare än så behöver det inte vara.

/Mikael

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar